Jak nawiązać współpracę z firmą?

jak nawiązać współpracę z firmą

Mimo, że współpraca z firmą jest już zwyczajnym zabiegiem marketingowym, postanowiłam zwrócić uwagę na błędy, jakie popełniają influencerzy podczas kontaktu z przedstawicielami marek, a także podzielić się z Wami kilkoma radami, które zdecydowanie usprawnią Waszą relację z potencjalnym zleceniodawcą.

5 rad dla początkującego blogera

Od niemal od dwóch lat pracuję na stanowisku specjalisty ds. marketingu, a jednym z moich zadań jest kontakt z blogerami, w związku z czym na co dzień mam styczność z błędami, jakie popełniają osoby zwracające się do danej firmy z propozycją kooperacji.

Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że nie wiem wszystkiego, post ten ma na celu przedstawienie tego, co dla mnie jako decydenta, jest problematyczne w kwestii nawiązania współpracy między blogerem a firmą.

Mam nadzieję, że poniższe punkty okażą się pomocne i ułatwią Wam rozpoczęcie współpracy z markami!

Co może sprawić, że współpraca z firmą nie dojdzie do skutku?

Nie należy pisać do firmy z pewnością, iż na 100% przyjmie Waszą ofertę. Marki są różne, tak samo ich priorytety, w związku z czym fakt posiadania 10 000 obserwatorów na Instagramie, przy czym profil uzupełniony jest jedynie 5 zdjęciami, nie sprawi, że adresat Waszej wiadomości przyjmie Was z otwartymi ramionami.

Jeśli firma z jakiegoś powodu odmówi współpracy, nie decydujcie się na ponowienie kontaktu po miesiącu, dwóch. Dajcie trochę czasu – zarówno sobie, jak i danej marce, być może sami zdecydują się na przedstawienie Wam swojej oferty.

Nie piszcie w pierwszej wiadomości „mój profil jest na razie mały, ale …”. Zwłaszcza, jeśli dopiero co założyliście profil np. na Instagramie, a już zależy Wam na nawiązywaniu współpracy z firmami. Niektóre przedsiębiorstwa, które nie zdają sobie sprawy z tego, jak odróżnić „duży profil” od „małego”, nie warto więc z góry prezentować swoich słabych stron.

Nie podkreślajcie faktu, że jest to Wasza pierwsza współpraca. Patrzcie na to, jak na standardowy rodzaj pracy – jak wiemy, większość przedsiębiorstw szuka doświadczonych pracowników. ;)

Nie kłamcie. Bardzo łatwo jest sprawdzić wiarygodność danej osoby, to czy followersi na Instagramie są kupieni, bądź rzekome ogromne statystyki bloga.

Pamiętajcie, że dana marka promując się za pośrednictwem współpracy z blogerami i influencerami, decyduje się na kooperację z tymi osobami, które charakteryzują się pozytywnymi cechami osobowości, nie bądźcie więc aroganccy i nieuprzejmi, jeśli w danym momencie otrzymacie odpowiedź negatywną. Cały czas się rozwijacie i zmieniacie kontent, więc w każdym momencie dana marka może zainteresować się Waszą działalnością. :)

tofucznica z cebula

O czym nie zapominać podczas kontaktu z marką?

Pamiętajcie o tym, żeby się przedstawić. Wiem, dziwne, ale nawet nie zdajecie sobie sprawy, jak często koresponduję z kimś, kogo imienia nawet nie znam.

Koniecznie podajcie link do swojego „miejsca w sieci”. Kolejna zadziwiająca mnie kwestia – nierzadko zdarza się, że nadawca, przedstawiając swoją ofertę współpracy, nie podaje linku do swojego bloga lub profilu w mediach społecznościowych. Nie zapominajcie o tym!

Należy napisać kilka słów o tym, na co z Waszej strony może liczyć dana marka. Kontynuując poprzedni punkt – gdy piszecie do firmy, Waszą mocną stroną jest oferta, jaką możecie jej przedstawić i która ma znaczący wpływ na to, jaka decyzja zostanie podjęta.

Stosujcie się do zasad poprawnej polszczyzny. Jeśli na dzień dobry zaprezentujecie brak znajomości podstaw ortografii i interpunkcji, to naprawdę ciężko będzie brać na poważnie Waszą wiadomość.

Nie można nie zauważyć, że wiele osób decyduje się na prowadzenie swojej strony, bądź profilu na Instagramie tylko z pobudek czysto materialnych. Jeśli więc zależy Wam na tym, aby współpraca z firmą doszła do skutku, zapoznajcie się jeszcze raz z przedstawionymi wyżej zasadami, aby zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie na odbiorcy.

A może Wy znacie jakieś rady, dzięki którym współpraca z firmą zostanie sfinalizowana?



Odpowiedzi

  1. Dorota

    Bardzo polecam uniwersalne zasady: poprawną polszczyznę, bycie uprzejmym, brak rozszczeniowości, trochę wbrew temu, co piszesz, nie ponawianie kontaktu (z drugiej strony jest to odbierane jako natarczywość), nie dopytywanie dlaczego nie, a już przede wszystkim nie polecam przypominania się po kilka razy w social media, nie komentowanie pod postami w stylu ,,wysłałam wiadomość”.
    Ogólnie z perspektywy agencji reklamowej i firmy współpracującej wolę osoby, których aktywność w sieci przykuwa moją uwagę i mówi sama za siebie niż maile i wiadomości pisane według wzoru – one z reguły nie są wiarygodne i marka nie chce być kojarzona z blogami, które również są trochę ,,według wzoru” i nie wyróżniają się niczym szczególnym.


  2. Bardzo przydatny post :) dziękuję


  3. Cześć! Bardzo przydatne uwagi, w pracy spotykam się również z osobami, które zapomniał o podstawowych zasadach relacji międzyludzkich w Internecie. Trafiłam tu, szukając wskazówek dla drugiej strony, czyli dla małej działalności, pragnącej promować swoje wytwory współpracując z blogerami. Masz może wskazówki dla takich osób?


  4. Świetnie opisany post ! Muszę przyznać, że motywuje do działania!

    Ja dopiero zaczynam przygodę ze swoim blogiem, a instagram idzie mi nieco opornie.
    Ale liczę, że z czasem też się rozwinę i uda mi się zostać influencerem ^_^

    Pozdrawiam!


    1. Cieszę się, że tak mówisz. :) Trzymam kciuki za rozwój bloga i Instagrama, nieco cierpliwości i będzie super. :)


  5. Paulinka Stanik

    Ja gdybym miała nawet kilkadziesiąt tysięcy obserwatorów na Instagramie to i tak nie potrafiłabym napisać do firmy o współpracę 😂 chyba czułabym się dziwnie chcąc dostać coś „za darmo”.


    1. Właśnie musisz podejść do tego w ten sposób, że to nie jest coś „za darmo”, gdyż pracowałaś i poświęcałaś czas na to, co masz teraz i skoro możesz na tym zyskać, to dlaczego nie? :)

      Myślę, że po pierwszej współpracy rozkręciłabyś się w tym temacie. :)


  6. Julia Mickiewicz

    Blog jakich mało, a post aż poleciał do zakładek przeglądarki ;)
    Zapraszam! 
    http://juliamickiewicz.blogspot.com/


    1. Wow, dziękuję ślicznie! ♥


  7. Michał

    Ja osobiście korzystam z platformy WP.
    Tutaj jest to super opisane http://matthewlang.pl/whitepress/


  8. Dzięki za ten wpis. Niby to o czym piszesz jest banalne, ale wiele osob nie zdaje sobie sprawy, jak ważna jest chociażby ortografia. Błędy zawsze strasznie rażą po oczach i odechciewa się współpracy. Nie można brać takiej osoby na poważnie, niestety. Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Prezentownik
Prezentownik
Prezentownik

Nie masz pomysłu na praktyczny podarunek? Poznaj zatem zestawienie różnorodnych propozycji upominków dostosowanych do różnych okazji i gustów, wraz z sugestiami, które ułatwią wybór trafionego prezentu.